Si stopp til deg selv!

POPULÆRE SAKER

Ferie. Nå skulle du endelig få lest ferdig boken du fikk til jul, besøke tante Vigdis på heimen,  nippe til vin ut i de lyse sommernettene,  gjøre yoga i solnedgangen, få ryddet i alle skuffer og skap, shoppe med venninnene og lære deg mindfulness  og og og og !!!   Ikke en dritt gikk etter planen…

Tekst : Berit Kvifte

Bekymringsrynken i pannen var der før ferien. Den du nå skulle glatte ut med null bekymringer og stress i fire uker. Men hva sier speilbildet du møter når du kommer hjem – på randen av sammenbrudd;  “Lærer du aldri”? Bekymringsrynken er ikke bare dypere.  Det har kommet to “tverrliggere” til i panna.

Vi har alle forventninger når ferien står for døren og legger opp til en heseblesende “to-do-list” som det ikke er fysisk mulig å gjennomføre med helsa og vettet i behold. Fallhøyden blir mange meter og vi ender “Alle de andre” på Facebook og Instagram som tilsynelatende har alt på stell, gjør ikke saken bedre. Innerst inne vet du jo at mesteparten av de vellykkede feriebildene på FB er velregisserte, stylet med filtre og planlagt til minste detalj. Likevel; vi banker oss selv med sammenligning.

Gi deg selv et stoppsignal!

Gunn Gudmundson, Helse & Livsstilscoach, akupunktør og rosenterapeut i «Skap din fremtid» i Tønsberg nikker gjenkjennende og roper «STOPP» ! Det samme gjør hun til sine klienter når de oppsøker henne med «ferie-syken» som rammer hver tredje voksne kvinne.

Gunn Gudmunson

-Det eneste som fungerer er «stopp-signal» når alt har kjørt seg fast. Å analysere og gruble på eventuelle årsaker til at ting ikke ble som de ble hjelper ikke en millimeter. Du trenger rett og slett å re-starte deg selv, skru deg selv tilbake til nullpunktet. Ta en uke – ikke se deg tilbake, ikke se framover. Bare være her og nå. Det holder mer enn nok, trøster Gunn Nye Mat og Helses lesere.

Re-start deg selv

-Innkall deg selv til «ekstraordinær generalforsamling» der det står tre saker på agendaen: komme ut av tankespinnet, eliminere den dårlige samvittigheten og slutte å piske deg selv. Deretter skal du tenke deg at du blåser opp en stor ballong. I denne fyller du de negative følelsene, tankene og bildene fra ferien i fjor. Knyt så ballongen igjen og forestill deg at du sender ballongen opp i lufta og ut av syne.

-Så enkelt?

-Du må gjøre det noen ganger hver dag i tre uker og du vil etter hvert kjenne hvordan spenninger slipper taket. Du må frigjøre plass til nye tanker og følelser. Men, obs, obs !!   Ikke fyll all den ledige plassen opp igjen! Ikke lag nye forventninger om at i år – da skal du i hvert fall sette fart i ting! Legg for en gangs skyld listen på et nivå som du greier å gjennomføre. Konsentrer deg om noen få og enkle ting.

Mental tankeskylling

– En indre forvandling, gir en ytre forandring. Start med en mental tankeskylling hver morgen. Se for deg hvordan du vil at livet skal være – ikke hvordan det skal bli. Snakk deg selv opp. Mør dagen å finne tre ting du har og som du kan være glad for. Skriv den ned i en bok.

-På kvelden skal du finne tre ting som  skjedd i løpet av dagen og som du er glad for. Det kan være glede over noen du har møtt, en melding noen har sendt deg, noe morsomt du leste – små banale ting som vi har lett for å glemme. Skriv dem ned i boken, råder Gunn.  Hennes råd er enkle, men de kraftfulle fordi de krever minimalt med energi å gjennomføre.

“Vi tror at lykke og glede skal være noe stort, men det er faktisk det enkle som funker best når alt kommer til alt”.

Tre uker…

Det er bevist at det tar tre uker å endre på en vane. Dette faktum må du ta høyde for.

-Husk hele tiden på de enkle små tingene. Ikke gå i fellen med å smøre på med ambisjoner om hvordan tømme hodet på en-to-tre. Tre ting om morgenen og tre ting om kvelden. Etter hvert kan du kjenne etter hvordan du EGENTLIG har det inni deg. Tenk litt gjennom ferien som du totalt synes gikk fullstendig ad undas – men legg fokus på å finne det som likevel var positivt. Grip tak i de positive hendelsene og ta dem med deg videre, sier Gunn Gudmundson til Nye Mat og Helse.

Ikke glem at det ER normalt å få en dårlig tanke og en dårlig følelse, men du har et valg om du vil fortsette å gi dem oppmerksomhet eller ei.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker