Poteter – eller karameller…

POPULÆRE SAKER

Noen potetprodukter har omtrent samme virkning på blodsukkeret som karameller. Andre er fulle av vitaminer og næring. Det er stor forskjell på poteter og poteter.

Tekst: Anita Breivold

Poteten er en utskjelt liten stakkar. Og høyt elsket av noen. Jeg sier ja takk, i passe mengder, og med riktig tilberedning. Da er potet næring. Ellers virker den på kroppen som om du spiste karameller.

Det er nemlig forskjell på poteters og potetprodukters næringsinnhold og glykemiske indeks (GI), avhengig av tilberedningsmetode.

Våre dagers poteter er ikke de samme som de våre oldeforeldre dyrket. De dyrket saktevoksende sorter, og de behandlet dem skånsomt. De potetene som dyrkes i dag har dessuten et høyere innhold av stivelse enn de som våre oldeforeldre dyrket. Det betyr høyere sukkerinnhold, sett fra kroppens side.

Potetmos = karameller …?

Noen av potetene eller potetproduktene du legger på middagstallerkenen din vil gi middels blodsukkerstigning, mens andre gir utslag på blodsukkerkurven som rene sukkertøyet.

Er potetene fabrikkskrelte og har gått fra det ene kjøkkenet til det andre, og holdt varme over lengre tid, som de ofte gjør på institusjoner, ja, da er potetene så godt som vitaminfrie, eller de inneholder bare spor av vitaminer. Dessuten har stivelsen i poteten ved denne «matbehandlingsmåten» rukket å bli brutt ned til sukker. Uten vitaminer – og med mer sukker. Og sukker vet vi jo litt om, med tanke på blodsukker og helse.

Potetmos er et produkt som sender blodsukkeret raskt i været. Kjøpepotetmos, potetmospulver, har samme blodsukkeregenskaper som karameller. Dessuten har de ofte svært mange tilsetningsstoffer. Det er langt fra den poteten som oldemor spiste. (fortsetter under bildet)

(Foto: Pixabay)

Hva er best da?

Annerledes blir det om du lager potetmosen selv, med smør, melk eller fløte. Det senker GI’en noe, og du slipper de ubehagelige E’ene, men også denne potetmosen vil ha en viss innvirkning på blodsukkeret.

En forsiktig kokt potet er sannsynligvis det beste valget for potetspiseren, og avkjøles den etterpå, vil den få en lavere glykemisk indeks. Det er altså tilberedningsmåten som er med på å bestemme hvilke virkninger poteten skal få i kroppen.

Kokte, avkjølte poteter vil altså ha en lavere GI, fordi noe av stivelsen omdannes til resistent stivelse, noe som ikke gir like høy blodsukkerstigning.

Det finnes mange gode potet-alternativer. I boka Helsevis oppskrifter finner du mange gode tips og forslag, alle med en lavere glykemisk indeks. Lavere GI og et stabilt blodsukker vil kroppen din takke deg for.


Kilde:

  • M. Ingvar / G. Eldh: Hjernen styrer vekten din

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker