Home HELSEN DIN Fett – for hormonene? 

Fett – for hormonene? 

0
Fett – for hormonene? 
(Foto: qimono - Pixabay)

Har du noen gang tenkt på at fett også er viktig for hormonene dine, og for at hormonene skal kunne jobbe for ditt beste?

Tekst: Anita Breivold

Essensielle fettsyrer, det er de livsviktige fettsyrene som vi ikke kan lage selv, de vi må tilføre kroppen. De vi finner i naturlige fettkilder, som feit fisk, beitedyrkjøtt, økologiske egg, eller i tilskudd.

De essensielle fettsyrene er faktisk råmateriale – byggeklosser – for en stor gruppe hormoner. Disse kalles for eikosanoider. Det er hormoner som virker lokalt i kroppen på ulike steder. Vi trenger sånne helter, sånne som jobber kortreist og lokalt. Disse nødvendige eikosanoidene tillegges stadig større vekt i forståelsen av sykdom. Og sykdom, det prøver vi å holde på avstand så langt det går.

Hormoner er budbringere, de kommuniserer med hverandre, med indre organer, med muskler, med hjernen – ja, med mange ulike celler. Som andre hormoner kommuniserer eikosanoidene med cellene våre, og deres oppgave er blant annet å få kroppens glatte muskulatur til å slappe av, sånn at luftveiene og blodårene lettere holder seg åpne. De reduserer sammenklebing av blodplatene, og de reduserer betennelse og smerte. De er derfor gunstige både for hjertet og karsystemet, og de er medspillere ved både astma, revmatisme og andre kroniske inflammatoriske tilstander. Høres ikke det fordelaktig ut? (fortsetter under bildet)

(Foto: DanaTentis – Pixabay)

Og hva kan vi gjøre for å hjelpe eikosanoidene? Vi kan bidra til en perfekt eikosanoidbalanse ved å tilføre råstoffet som de lages av. Og da er svaret enkelt og greit: Omega-3 og Omega-6, i riktig balanse. De fleste får i seg for mye omega-6 i forhold til omega-3, og om denne balansen korrigeres, kan betennelser og inflammasjon få dårligere vekstvilkår. Jeg satser på å gi nettopp betennelser dårlige vilkår. Da må jeg spille på lag med eikosanoidene og gi dem de byggeklossene de trenger.

I tillegg til å korrigere omega-balansen, er det et annet lurt grep å ta:

Det er også påvist at de gode effektene av disse eikosanoid-hormonene maksimeres ved å redusere inntaket av raffinerte karbohydrater og stivelse, og ved å unngå transfettsyrer. Jepp, da satser jeg på det óg!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here