Home NYTT & NYTTIG Bedre søvnmønster med melatonin

Bedre søvnmønster med melatonin

0
Bedre søvnmønster med melatonin

Melatonin er kroppens naturlige søvnhormon. Kroppen vår lager dette selv både i hjernen og i netthinnen på øyet. “Egenproduksjonen” starter fra vi blir født og er høyest fra vi er 3-4 år og opp til voksen alder. Produksjonen synker gradvis etter som vi blir eldre. Tilskudd av melatonin kan derfor være med på å redusere tiden du bruker på å sovne inn og hjelpe deg med å få et bedre søvnmønster.

Blått lys fra tv, pc, mobil og nettbrett hemmer vår egen produksjon av søvnhormon, så det kan være lurt å finne en god bok på slutten av dagen i stedet. Stress ned, dropp diskusjoner og lag deg en fredelig avslutning på dagen – en god natts søvn gjør som regel underverker for både humøret og livskvaliteten.

Hvordan bruker du melatonin?

Kroppen tar opp melatonin raskt og vi har som regel høyest konsentrasjon av dette innsovningshormonet etter ca 30 minutter men dette kan variere litt fra person til person og noen har høyest konsentrasjon etter to timer. Derfor bør du ta melatonin minst en halv times tid før du legger deg. Det er ikke noe problem å ta melatonintilskudd sammen med mat.

Melatonin anbefales ikke til gravide og ammende, da det går over i morsmelken.

 

Prøv du også!: Ett års forbruk – kr. 174.50,- + frakt kr. 48,-  STR Nordic

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here