Et rikt mineralrike!

POPULÆRE SAKER

Vi trenger mineraler, det vet vi, men hva trenger vi dem til? Og får vi de mineralene vi trenger via maten? Hvor finner vi dem egentlig?

Tekst: Anita Breivold

Jeg vil ha et rikt mineralrike, der riket er kroppen min, og at den er rik, også på mineraler.  Jeg har nærmere 2,5 kilo av dem i min kropp. Veier du 75 kilo, er 3 av kiloene mineraler. Eller 4 % av kroppsvekten din!

Mineraler er livsviktige, altså essensielle stoffer, og vi må ha dem tilført via maten vi spiser. Eller via tilskudd. Men i jungelen av informasjon er det jammen ikke lett å vite om vi får det vi trenger av disse mikroskopisk små elementene som betyr så enormt mye for helse eller ikke-helse.

Vi, eller kroppene våre, består av vann, muskler, fett, blod, en mengde andre kroppsvæsker og gugge, og en rekke mineraler. Kalsium, fosfor og magnesium er integrert i cellene våre i skjelettet og i tennene, svovel finner vi i håret, i insulin og tiamin, jern finner vi i hemoglobin, og klor finner vi i saltsyren i magesekken. Blant annet.

Mineralene er også avgjørende for reguleringen av syre-basebalansen, en balanse som kan være avgjørende for vårt velbefinnende, vårt energinivå og helsefølelse. Mineraler er nødvendig for muskelsammentrekninger, for nerveirritabilitet, og som kofaktorer i enzymer. De har vi massevis av, og alle trenger medhjelpere i form av ulike mineraler. Egentlig er absolutt alle kroppsfunksjoner våre helt avhengige av riktige mineraler i riktige mengder til enhver tid.

Gir du alle kroppens funksjoner rikelig tilgang på disse stoffene? Da må du i alle fall vite hvor vi skal hente dem, disse små skattene av noen molekyler.

Hvor finner vi disse molekylskattene?

Molekylskatter kan være så mangt, men mineraler, ja, de er som små skatter for alle kroppens ulike celler. De fleste vet at det finnes vitaminer i grønnsaker, men det er også godt med mineraler i grønnsaker hvis vi behandler dem riktig. Butikker og markeder bugner av høstens grønnsaker i disse dager. Likevel er det mindre enn 10 % av oss som spiser noen grønt to ganger daglig. At grønnsaker er sunt, det har vi hørt i generasjoner. Både vi voksne, og barna våre, kan få verdifulle mineraler til innvendige byggverk og større og mindre prosjekter i kroppene våre via grønnsaker.

Det er ikke bare grønnsaker som tilfører oss mineraler. Vi finner rikelig med mineraler også i kjøtt, fisk, skalldyr, egg, nøtter og frø. Om vi supplerer grønnsakene med fullverdige proteinkilder som kjøtt og fisk og egg, og gode og naturlige fettstoffer i tillegg, da snakker vi om balanse og helse.

Men la oss dvele litt mer ved grønnsakene. Hvordan grønnsakene tilberedes er nemlig avgjørende for deres mineralstatus, og for hva vi får i oss. Mineraler tåler nemlig koking, men de lekker ut i kokevannet. Uff da, det var jo kjipt! Mes andre ord; du bestemmer om det er kroppen din eller utslagsvasken som skal få mineralene!  Damp eller woke heller grønnsakene. Da havner mineralene i kroppscellene og kan gjøre alle de livsviktige jobbene jeg nevnte innledningsvis.

Mineraler i hvitt? Nei, de finnes ikke ….

Hva forbinder du med hvitt, i matverdenen? Sukker, mel og ris?  I sukker, hvitt mel og hvit ris er det så godt som ingen mineraler igjen. Raffinering er svært hard kost for mineraler og vitaminer i maten. De er så godt som renset bort i prosessen med å gjøre dem til nettopp det de er – hvitt sukker, hvitt mel og hvit ris. Grønnsaker derimot, i alle regnbuens farger, riktig tilberedt, er fullspekket av mineraler, tilgjengelig for hele organismen og ditt ve og vel, om du ikke slår dem i vasken da…!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker