Home FOREBYGGE KOSTHOLD Nå er det jul i hjem !

Nå er det jul i hjem !

0
Nå er det jul i hjem !

I jula har jeg frivillig degradert meg selv mest til ryddehjelp og oppvasksjef. De store julemiddagene er kokkens bord, hans bord. De kommer som perler på en snor, og vi går fra den ene kulinariske nytelsen til den andre. Med god samvittighet.

Teskt: Anita Breivold

Store middager # Julesnop # Dårlig samvittighet # «Etter nyttår»? Kjente tanker?

Nei, vi har ikke tenkt å gå sultne fra bordet i jula. Og vi har heller ikke behov for en ekstra slankekur i januar. Det er ikke nødvendig når julematen er preget av moderate mengder karbohydrater.

«Stakkars dere!» ….

«Uff, stakkars dere, skal dere leve på lavkarbokost i jula også?» Det er ikke måte på omtanke.

– Ja, stakkars oss, tenk, vi skal spise ribbe med sprø svor og hjemmelaget surkål med ribbefett. Vi skal spise pinnekjøtt, lutefisk, kalkun, torsk med sandefjordsmør, og sikkert enda mer ribbe. Vi skal spise kaker og julegodteri, uten sukker og mel – alt dette helt uten bekymringer, og samtidig beholde både helsa, god samvittighet og vekta. Det er faktisk ikke noe problem.

Og når vi kommer over nyttår, i januar, da vet vi hva alle ukebladenes forsider preges av: De slår hverandre i hjel med mer eller mindre gode råd for å bli kvitt juleflesket. Det eksploderer med ulike slankekurer. Mange er klare for et av de årlige skippertakene og kaster seg over de magre slankeoppleggene, for å prøve å kvitte seg med både påkomne kilo og en dårlig samvittighet. Da er vi i rute som vi pleier. Det føles faktisk helt greit.

Statistikk er av og til interessant: Det er ca 5 prosent sjanse for at en slankekur lykkes. Lett matematikk sier da at det er 95 % sjanse for at det ikke lykkes … Da er jeg glad for at vi ikke trenger å bruke tanker og energi på slikt. For vi slanker oss ikke, det er ingen kur vi er på. Vi lever sånn, og det er det meningen å gjøre. Langsiktighet. En etablert livsstil.

Det er klart vi har noen utskeielser iblant, selvfølgelig er det unntak og vi sklir utpå. Men filosofien er enkel: Det er nesten det samme hva du spiser mellom jul og nyttår, bare du er ganske nøye på hva du spiser mellom nyttår og jul. Og selv om der stadig vekk kommer ei romjul innimellom i løpet av året, er det det daglige som teller.

O, julemat med din glede

Det er jammen ikke mye man må forsake i jula når man lever på et kosthold med mindre karbohydrater. Jul og lavkarbo passer som hånd i hanske. Middager med ribbe, pinnekjøtt og lutefisk. Sauser. Slik mat er overhodet ikke noe problem. Mens andre spiser den fyldige julematen med et større eller mindre snev av dårlig samvittighet, er dette mat som passer godt inn i et kosthold med lite karbohydrater. Men vi snakker ikke om å fråtse eller slafse og spise med fettet rennende nedover munnvikene. Vi snakker om moderate og mettende mengder mat med et redusert innhold av de fettlagrende karbohydratene. Åh, det er så utrolig mye godt på fatene våre i jula! Mat som ikke skriker etter insulin – men bare så vidt hvisker forsiktig etter litt insulin innimellom. For det er jo nettopp insulinet som gjør at det meste lagres som fett på kroppen. Og fett utløser jo ikke insulin. Hurra for det.

Men spiser du ikke kaker og godteri da?

Joda, det blir både kaker og snop, men det blir mer av den gode maten gjennom hele jula. Om vi vil skeier vi ut med noen vanlige kaker innimellom, men vi lager gjerne noen gode alternativer, uten mel og sukker. Mørk sjokolade, konfektsjokolade, for eksempel, med høyt kakaoinnhold. Den smaker mindre søtt enn vanlig sjokolade, men det er bare en tilvenning. Men det at den inneholder antioksidanter og kan senke blodtrykket, er ganske fint å vite mens en nyter den fyldige, dype og kraftige smaken av en hjemmelaget konfektsjokolade. Eller kokosmakroner, mandelpletter og delfiakake. Det føles også faktisk helt greit. Jeg har laget en mengde kaker og snop uten sukker, for et stabilt blodsukker med tilhørende helsefordeler – du finner mange i boka mi Helsevis oppskrifter.

Kokosfett, er ikke det usunt da?

Sjokoladekonfekt? Delfiakake? Det inneholder jo kokosfett? Ja, det omdiskuterte kokosfettet.

«Men er du ikke redd for kokosfettet da? Det er jo farlig!» Spørsmålene og påstandene kommer ofte. Skepsisen murret såpass i bakhodet at jeg bestemte meg for å finne ut om det stemte eller ikke, og jeg prøvde å sette meg litt grundigere inn i materien. Det er skummelt å være for skråsikker, så jeg prøver å finne ryggdekning for mine matvalg.

Jeg fant fort ut at det er forskjell på kokosfett og kokosfett. Raffinert og uraffinert kokosfett er to vidt forskjellige ting. Jeg måtte helt ned på molekylnivå for å finne forskjellene – og konsekvensene av forskjellene – og via kunnskapen fra de kloke herrer og damer som er hjernene bak oppdagelsene av elektronenes vandringer og molekylenes bindinger, fant en lærevillig og nysgjerrig hønemor forskjellen på disse. Vanlig, billig, raffinert kokosfett eller delfiafett bruker jeg derfor ikke. Jeg finner ingen helsemessige grunner til det. Det raffinerte fettet er både herdet, hydrogenert, eller tuklet med, som jeg sier. Det er ikke naturlig lengre. Og da har de sannsynligvis rett, de som hevder at kokosfett er usunt. Men, i det uraffinerte kokosfettet derimot, det som er skånsomt behandlet, der er næringsstoffene som vitaminer og mineraler intakt. Og fettsyrene er naturlige. Laurinsyra, som utgjør store deler av kokosfettet, er en mellomlang fettsyre med mange helsemessige fordeler, og som raskt omsettes til energi. Ikke til lagring altså, men til energi. Hurra for det.

Så vet jeg jo at mange folkeslag opp igjennom historien har levd på store mengder kokosfett uten å ha helseproblemer av den grunn.

Da slår jeg meg til ro med at uraffinert og skånsomt behandlet kokosfett er helsebringende.

Oppvasksjef – og matglede

Juletida fører med seg mange og store oppvasker. Og jeg har jo frivillig degradert meg til å være ryddehjelp og oppvasksjef. Men jeg fortsetter også som mamma, mormor, kone, yrkesaktiv, hverdagskokk og husmor, som bare passer på at alle får nok av skikkelig og sunn mat og drikke. O, jul med din matglede.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here