Vet du forskjellen ?

POPULÆRE SAKER

Hva er egentlig energiprosent, i forhold til gram og kalorier?

Det gjelder jammen å holde tunga i rett munn om man skal forstå forskjellene på energiprosent, kalorier og gram. Men om man vil ha god oversikt over det man putter i munnen, og virkningene av det, kan det være lurt å vite litt om forskjellene.

Tekst: Anita Breivold Foto:pixabay.com

Energiprosent blir ofte forkortet E %. Det sier hvor stor prosentandel av energien eller kaloriene som kommer fra protein, fett eller karbohydrater. Disse kalles for makronæringsstoffer. Siden protein og karbohydrater begge inneholder omtrent 4 kalorier pr gram, og fett inneholder omtrent 9 kalorier pr gram, vil ett gram av hver gi ulik mengde energi. Fett gir jo dobbelt så mye energi som protein og karbohydrater. Og da regner man ut i prosent hvor stor del hvert av disse makronæringsstoffene utgjør av den totale kalorimengden.

Foto: pixabay.com

Ja … vel, spør du da, så la meg heller ta et eksempel, med skummetmelk og helmelk. For det er jo skummet melk, eller magre melkeprodukter, vi anbefales å bruke. Og det er jeg ikke så sikker på om er så lurt. Så her er detaljene:

  • 1 dl skummetmelk inneholder 34 kalorier, fordelt på 3,3 gram protein, 0,1 gram fett, og 4,8 gram karbohydrater.
  • 1 dl helmelk inneholder 66 kalorier, fordelt på 3,2 gram protein, 3,9 gram fett og 4,6 gram karbohydrater.
  • Protein- og karbohydratandelen er så godt som lik i begge, men fettandelen er mye høyere i helmelken. Den er faktisk 39 ganger høyere, om man regner i gram.
  • Regner man dette ut til energiprosent, E %, ved å gå ut fra 4 og 9 kalorier pr gram som jeg nevnte tidligere, vil skummetmelk inneholde nesten 40 E % protein, bare 0,026 E % fett(!) og nesten 60 E % karbohydrater.
  • For helmelk vil tallene være 19 E % protein, 53 E % fett og 28 E % karbohydrater.

Det er definitivt mer fett i helmelk enn i skummetmelk. Og helmelken har en mye mer gunstig fordeling om du ønsker å ha mer stabilt blodsukker uten så høye insulinpåslag. Det er jo karbohydratene som gir ustabilt blodsukker – og ugunstige påvirkning på helsa.
Ønsker du å bruke melkeprodukter, velg helfete produkter, det som naturen har laget. Den kan det med balansene.

 

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker