Qi Gong – trening for balanse i energisystemet

POPULÆRE SAKER

Qi er energien du får fra mat og drikke og fra luften du puster inn. Oksygen fra luften går via lungene. Næringsstoffer fra kosten går via magen.

Pustens betydning

En overfladisk pust blokkerer energi og tapper din Qi. En fri og dyp pust beveger og styrker Qi. Pusten er bindeleddet mellom øvre og nedre del av kroppen. Jeg leste et sitat en gang som sier litt om kvaliteten på både pusten og livet. “Du puster så mye at du lever, men ikke nok til at du føler deg levende.”

Qi gong

Qi er det kinesiske ordet for livskraft eller livsenergi. Gong kan oversettes med å praktisere eller arbeide med. Puste- og bevegelsesteknikkene. Den tradisjonelle forståelsen av qi gong er at bevegelsene skal styrke kroppens egne selvhelbredende egenskaper. Energibanene i kroppen skal bli stimulert slik at livsenergien (chi eller qi) kan strømme mer fritt. Dette skal igjen bidra til indre balanse og avspenning i kropp og sinn, og at indre organer og livsprosesser skal bli påvirket på en positiv måte.

Hva gjør Qi og Qi gong for deg?

Medisinsk Qi Gong setter i gang sirkulasjonen i hele systemet ditt. Det som skiller medisinsk Qi Gong fra annen trening er at den ikke bare går gjennom muskler, sener og ledd, men også energisystemet. Treningen styrker og stimulerer energisystemet ditt og aktiverer livskraften din. Kroppens naturlige healingssystem.

Det du oppnår er trening som gir deg balanse i energisystemet. Den aktiverer livskraften og kroppens naturlige helingssystem. Dessuten er denne treningsformen bra for å redusere stress og forebygge sykdom, fordi den frigjør energi og energi.

Som akupunktør jobber jeg mye med QI , den som flyter rundt i meridianene dine, noen ganger har den stoppet opp, blitt blokkert på grunn av sterke følelse, tankespinn, feil ernæring, inaktivitet mm. Dette kan skape alt fra smerter til depresjon. Så det å bevege deg, strekke deg og være bevisst på pusten din – kan gi deg mange gode ekstra år

Så enkelt og likevel så vanskelig

Ta deg noen minutter hver dag og gjør noen pusteøvelser, gi deg selv kredit for de små skrittene som fører deg fremover og sett deg ikke for store mål. Det tar tid å endre vaner, selv de små og enkle

LYKKE TIL!

Gode tanker fra meg

Gunn

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker