Det du fokuserer på får du mer av !

POPULÆRE SAKER

I det du åpnet øynene i morges, satt du standarden for den nye dagen. Det gjorde du ved å enten tenke «huffamei» eller «hurra»!

Tekst: Gunn Gudmundson  Foto: Pixabay.com

Har du hatt en dårlig natt med lite søvn eller dårlige drømmer, kan du hvis du vil, la det speile resten av dagen. Du er sur og gretten, og velger å ha på deg «sinna-ansiktet».

Det blir det samme som å velge hvilke briller du vil se verden gjennom. Du kan velge de rosa, de firkantede, de runde, de som er farget av tidligere og kanskje dårlige erfaringer eller ta på brillene med merket «uten forbehold».

Hva er fokuset ditt?

Hva er radaren din innstilt på? Hvor velger du å rette ditt fokus?

*På det du har eller det du mangler?

*Når du møter nye mennesker, ser du etter det du liker ved personen, eller legger du mest vekt på det du ikke liker?

*Har du fokus på framgangen din og på det du får til, eller på det du ikke får til?

Menneskets hjerne tar ting veldig bokstavelig, og det vi fokuserer på, det forsterker vi. Mange fokuserer på det de ikke vil ha, og får derfor mer av det.  Et eksempel på det utsagnet; «Nå blir jeg syk igjen!» Setningen er helt klar bestilling til hjernen, som leverer akkurat det du ber om fordi det er der du har ditt fokus!

Så lenge du er konsentrert om problemet har du ikke mulighet til å se løsningen

Tilbake til morgenen. Dersom du står opp med feil bein og møter et sinna-ansikt i speilet, kan du snu situasjonen. Hvis du vil.  Du velger selv – enten du gjør det bevisst eller ikke. Kanskje vil du føle deg bedre ved å sette på musikk, brygge en god kopp kaffe eller te, danse rundt i stua, ta en lang dusj eller gjøre litt yoga? Du vet hva som kan «løfte humøret» ditt og det er du som må gjøre det.

En metafor jeg liker å bruke er denne;  Hvis du liker å fotografere, søker du gjerne etter et motiv du liker. Men, ved å snu kameralinsen litt til høyre eller venstre, tar noen skritt frem eller tilbake, endrer motivet seg.  Det kan bli “blurete” eller klart og flott.  På samme måte kan du justere hvordan du føler deg.

Tankene du tenker gir deg følelser, så ved å rette tankene mot det du liker, dit du gjerne ønsker å være, vil også følelsene endre seg. Start med å innføre en daglig rutine der du minner deg selv på hva du er takknemlig for. På kvelden oppsummerer du dagen og fokuserer på tre ting som gjorde deg godt. La dette bli en daglig øvelse og etter hvert rutine !

Ha en god dag!

 

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker