Forstoppelse? Sett deg på huk!

POPULÆRE SAKER

Det er slett ikke likegyldig hvordan du innretter deg på toalettet når du skal levere «restavfallet» ditt. Nordmenns måte å gjøre sitt fornødne på, er helt feil!

Tekst: Berit Kvifte  Grafikk: Pixabay.com

Inntil for 150 år siden satt alle på huk når de gikk på do med unntak av kongelige og handicappede, som fikk sitte på stoler med hull i setet. Etter hvert kom rørleggere og andre konstruktører på banen med de første vannklosettene og trodde de hadde forenklet dobesøket. Slik var det ikke.  Rørleggerne visste alt om hvordan få etterlatenskapene ut av hus via kloakkrør. Verre var det med kunnskapen om det fornødnes vei gjennom menneskets «rørsystem».  Vi er nemlig konstruert med en tykktarm og endetarm som er utformet slik at den ikke så lett tømmes i sittende stilling.  I vår «sitte-på-do-stilling», får tarmen får seg en «knekk», lik knekklåsen du får når en hageslange brettes sammen, hvilket i praksis betyr at «restavfallet» møter på en sving og må bremse opp.

Ja, og hva så?

Jo, vi får forstoppelse, hemorroider og det som verre er og som vi gir manglende fiberinnhold i maten skylda for. Likeså stress og mangel på en haug av rutiner.  Men, det er ikke der skoen trykker – eller rettere sagt; bærsjen setter seg fast og lager trøbbel.

I store deler av Asia, Afrika og Sør-Europa står mange i hockeystilling over toalettet og gjør seg ferdig på et «svosj»,  mens i resten av Europa tar vi oss all verden tid, leser avisa, surfer på sosiale medier, sjekker mail og dagdrømmer mens den sammenklemte tarmen strever med sitt og vi feiltolker situasjonen.

Sitter vi for mye, kan resultatet blir hemoroider, utposninger på tarmen og forstoppelse. Når vi sitter, er vi konstruert slik at tarmen ikke slipper innholdet tvers gjennom, og nettopp det faktum har japanske forskere tatt til inntekt for at vi ikke skal “sette oss på do” for da lager vi trøbbel for oss selv.  Beviset for dette har forskerne fått ved å mate forsøkskaniner med «lysende mat», og deretter å ta røntgenbilder av tarmen i ulike stillinger under toalettbesøk. Forskerne delte inn forsøkspersonene er to grupper;  de som satt på huk og bærsjet og de som «gjorde sine forretninger» på en mer sivilisert måte – sittende på porselenet ranke i ryggen.  Resultatet var ikke mulig å mistolke.  Sett i et videre perspektiv, hevder forskere at omlag 1. 2 milliarder menneskene på kloden som sitter på huk når de “bommelommer”, knapt har utposninger på tarmen og dessuten betydelig færre hemorroider sammenlignet med vi som setter oss makelig ned på porselenet, presser tarmvevet ut gjennom baken og må til lege for å dytte det på plass igjen.

Sitte på huk?!

Vel, når vi kommer opp i en viss alder, er det nok ikke enkelt å krabbe baklengs opp på do-ringen og rigge oss til i «huk-stilling», men det er heller ikke nødvendig.   Forskerne har funnet ut at tarmen blir like fornøyd om vi setter oss på «ramma» og bøyer overkroppen lett forover og planter beina på en liten krakk.  Vips – kommer alt i riktig vinkel og du spares for både kortsiktige og langsiktige plager og sykdom.

7 gode grunner til å sette deg på huk

Jonathan Isbit var 20 år gammel da han leste en bok om yoga og ble inspirert til å sette seg på sette seg på huk når han gikk på do.  30 år senere delte han sine erfaringer i boken  «Nature Knows Best»:Health Benefits of the Natural Squatting Position.

  • Tarmen tømmes raskere og mer fullstendig. Dermed unngår du at avføring blir liggende igjen i tarmen, hvilken en viktig årsak til tykktarmskreft,  blindtarmsbetennelse og  inflammatorisk tarmsykdom.
  • Hukstilling beskytter nervene som kontrollerer prostata, blæren og livmoren fra å bli strukket og ødelagt.
  • Vi slapper av musklene i endetarmen og under livmoren som normalt stenger endetarmen for lekkasje.
  • Ventilen som skiller nedre del av tynntarmen fra tykktarmen forsegles. Når du sitter vanlig på do, er denne ventilen åpen og kan lekke, slik at tynntarmen blir forurenset av avføring som flyter i feil retning.
  • Når du sitter på huk eller har en krakk for å få «riktig vinkel», slipper du å trykke til du blir svett. Når du sitter nede helt vanlig, blir det kronisk press som kan forårsake brokk, utposninger på tykktarmen (divertikulose) og prolaps i nedre organer i bekkenregionen.
  • Kliniske studier har vist at hukstilling effektivt motvirker hemorroider.
  • Gravide som sitter på huk, unngår trykk på livmoren når de går på do. Ved å sitte på huk hver dag kan de forberede seg på en naturlig fødsel.

Referanse:

Nature Knows Best: Health Benefits of the Natural Squatting Position: Jonathan Isbit: 9781424336678: Amazon.com: Books

- Annonse -

VÅRE SISTE SAKER

Relaterte saker